Århundradetsbrott.blogg.se

"And those who were seen dancing were thought to be insane by those who could not hear the music."

bära eller brista

Kategori: Allmänt

Satt igår och skrev på en inlämnngsuppgift om klimatet. En fråga löd att jag skulle välja mellan 3 olika klimatmodeller, jag skulle välja nån av dom som jag tycker det e allra bäst och skriva varför.
Jag valde en men skrev att jag först och främst har en annan modell som jag tar hellre. 
 

"Du har ställt frågan om jag kan jämföra det tre olika klimatlösningsmodellerna koldioxidransoneringar, minskning och utjämning och Greenhouse Development Rights och sedan berätta vilken jag föredrar. Jag tycker minsking & utjämning och GDR är intressanta av dessa modeller men jag föredrar något helt annat först och främst. Jag tror på 100 % att om vi människor blir jämlika med varandra över hela världen så skulle vår folkhälsa bli bättre och får vi bättre folkhälsa så tror jag att vi kan se klarare och tydligare på vårat hem som vi alla delar och lever i – jorden. För vissa låter det naivt men jag tror att det allt det hänger ihop. Vi kommer klara av klimatförändringarna först när vi klarat av att vi är jämlika. När vi har förståelse för varandra så kommer det koppla ihop vår förståelse till klimatet. Jag är helt övertygad om det. Men det tar ju sådan tid för oss att begripa allas vårt värde i våra olikheter. Och skulle vi inte hinna med oss så ser jag Då gärna att en minsking och utjämning i klimatfrågan. Jag vill att stora myndigheter som har en samhällspåverkning som t.ex. inflytande makt, kan vara staten, går in och investerar starkt och modigt i klimatfrågan. Människor som då tidigare inte varit intresserad av detta kanske då skulle undra varför staten tar sådana krafttag om miljön och börjar då kanske ta reda om klimatet. Kanske fler individer förstår vikten av att tillsammans vara enade i en av våra viktigaste kamper, vår existens. "

Jag vet inte om det kan vara bra att skriva så. Ingen aning men jag ville vara så ärlig och rak som möjlig med vad jag tycker och vad jag tror. Sen får det bära eller brista.
 
Jag tror att allt hänger ihop. Sättet vi behandlar varann speglar av sej i hur vi behandlar natur och djur. Så vi måste börja med oss. Fast hur lång td ska det ta för patriarkatet att lämna plats åt demokratin? Det e ju det de hänger på. 
 
Tänk att det e så övergripande, hur allt hänger ihop och har med dominans att göra. Patriarkatet måste falla, för allas skull. Det gäller vår jämlikhet som individer och vår existens som människa.
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: