Århundradetsbrott.blogg.se

"And those who were seen dancing were thought to be insane by those who could not hear the music."

Zlatan har gjort det igen, öppnat sin mun..

Kategori: Allmänt

 
För nått år sedan så uttalade han sig om att det spelar ingen roll vilken hudfärg någon har, alla ska få vara med att spela fotboll. Antirasistiskt uttalat :  "För mig är fotboll en religion, och alla är välkomna. Spelar ingen roll vart du kommer ifrån eller om du är vit, svart, kines eller vad du än är. För mig är fotbollen en religion och alla är välkomna. Det är därför vi spelar fotboll och det är så vi kopplas ihop. Alla kan få göra det och utföra det och framför allt spelar det ingen roll var man kommer ifrån. Jag har inte satt mig in i det där, men det är inget som har med fotboll att göra, absolut inte. Eller med någonting över huvud taget att göra, någonstans, säger Zlatan." en känd fotbollsprofil hade uttalat sig rasistiskt och tidningar och tv var på Zlatan om hans åsikt. 
 
Men nu bara för någon dag sedan så gör han en raskillnad mellan könen och påstår att en inte kan jämföra en herrspelare med en damspelare. Samma jämförelse som Ljushyade människor gjorde mot mörkhyade människor förr i tiden. Samma beteende, samma rasism nu fast inte mot hudnyansen utan mot kön. 
Zlatan e rasist, en klassisk könsrasist. Jag ser ingen ingen skillnad på en rasist som dömer en annan människa pga hudfärg som pga kön. Det e så motbjudande så jag mår illa. 
Om inte någon annan i herrlandslaget i fotboll säger ifrån till Zatan och Anders Svensson (som också uttalat sig konstigt) så kommer jag hädanefter ïnte se på deras fotboll. Jag gör ett aktivt val att inte föja landslaget, inte heja på dem, inte lyfta fram dem. Jag skulle ju aldrig hylla nazister om de spelade fotboll, varför ska jag lyfta fram och hylla könsrasister? Det e samma sak. Samma struktur och rasism som används. 
 
 
jag citerar Jonas Gardell som proffisgt håller sig till sporten :
 
"Naturligtvis ska inte herrarna behöva jämföra sig med damerna i fotbollen. Pia Sundhage har ju vunnit OS-guld och det har inte Zlatan."
 
Bye Bye Zlatis
 
 

Kommentarer

  • Niklas säger:

    jag är förvånad! Trodde Zlatan var rätt förnuftig :O men så är inte fallet ... skäms!

    2013-12-26 | 14:33:31
  • Sara S säger:

    Bye Bye zlatis

    2013-12-26 | 14:37:51

Kommentera inlägget här: