Århundradetsbrott.blogg.se

"And those who were seen dancing were thought to be insane by those who could not hear the music."

grannen glor på porr

Kategori: Allmänt

Yepp. Grannen glor på porr.. som vanligt typ. Och jag tittar bort och suckar..som vanligt typ.
 
Tänker på vad en vän till mej sa igår  "jag var så korkad förr, du hade inte trott de var sant om du träffat mej för nåra år sen men tack vare skola & utbildning som öppnat min hjärna till bredare vyer och analyser så står jag här idag och känner mej säkrare och säkrare på mej själv"
 
Jag tror ju inte på hens när hen säger något sånt, för enligt mej e hen så klyftig som man kan bli. Men skola och utbildning? Jag har vart starkt anti skola och skolans verksamhet men har blivit mer och mer ödmjuk. Allt eftersom att det fanns ett tag, ett ganska långt tag i skolans historia som det kändes som att man gick dit och tappade sin personliga färg, indivdualismen skrapades bort på varje ele.. jag menar individ. Man skulle bli lärd av att använda hjärnan och vad man ska tänka. Allmänbildning sa dom.
 
I protest mot detta så gjorde jag uppror, jag var då en aktiv anarkist men starka politiska värderingar. Jag var politiskt aktiv inom anarkismrörelser. En stat ville jag inte ha, nej nej. Människan ska vara störst och våran frihet vackrast. Vi bestämmer själva våra liv. En stat, myndighet, maskin med robotar inom sej ska väl inte få styra över oss?
Naivt eller hur.
Men så tyckte jag och jag var säker på min sak. 
 
Sen förstod jag att sålänge vi har ett patriarkat så e ingen individ fri. Ingen föds fri, vare sej i demokratiska länder eller icke demokratiska. Allt har att göra med vad du har mellan benen. Hur mycket du än vill att det inte ska ha med det att göra så e det så. Rent undermedvetet, omedvetet och medvetet. Så djupa e strukturerna.
"Okej" tänkte jag, men då kan det vara bra med en stat, en stat som e rättvis och som kan säga till när orättvisa kommer och att då staten ger fan på att förändra strukturerna.
Så vi kan iaf säga ifrån när vi förstår att vi behandlas olika pga kön, sexualitet, ögonfärg, religion eller hudfärg. ja, då kan ju faktiskt en myndighet behövas för att sätta galler i patriarkatet å säga "hit kan du inte komma längre med dina normaliseringar av kränkningar, för jag e staten och jag ska se till att det blir en rättvisa bland mina medmännisker och jag finns sålänge du existerar" 
Patriarkatet säger - Fuck you till staten och hittar genast en massa stolpskott som ska skjuta in patriarkatet  i människan, vissa e politiska partier som automatiskt gynnar patriarkatet ,andra e ren och skär nazism & rasism. 
Det e så det funkar ju, allt som e lagrat och gammalt i denna värld har partiarkatet gett ett ansikte till. Och så fort nått nytänkande kommer och ifrågasätter eller vill förändra så jävlar vad det ska bromsa till då. 
 
Det var inte länge sen kvinnor -ena halvan människa inte fick gå i skola och utbilda sej. Det var inte länge sen kvinnor - ena halvan människa inte fick rösta - "men kvinnor e ju dumma, dom förstår inte" Nej men kvinnor har ju inte fått samma rättigheter som den andra halvan fick. Den andra halvan har ju aldrig fått kämpa för sin röst (förvisso inte alla män samtidigt, endast i början den lilla klicken adeln eller nåra andra rika sen blev det allmän rösträtt för alla män ja. Män.) Det e ju så genomtänkt så det blir ignorerat. Tills liberalismen kom med dunder å språng med feminism och allt vackert
 
Och nu har vi en skola, vi har lärare som e bredare och större i sin kunskap än förr, som e någorlunda medvetna om dessa strukturer, men kan bli och SKA bli bättre, som vågar tala i en klass med indvider och våga ta upp objektivt om humanism, feminsim, vad demokarti e, e vi demokrater? vad finns om inte demokrati? Vad e att bry sej? Ställa alla dessa frågor och många mer och låta individer bli tänkare, för där föds också känslan. När känslan kommer så kommer solidariteten och sen handlingskraften. 
Jag vet ju, eftersom jag har gått i skola men när jag var yngre så talades ingening om detta ALLS. Det har blivit en slags skolrevoluton på senaste åren, jag hör yngre tala om för mej hur deras lärare i skolan e och  jag tänker "Fan, det finns hopp! lärare e så viktiga, och det kan finnas hopp för att ändra struktuerna." och det e ju just genom att tala om dom. Berätta att det finns strukturer. Få oss alla att inte som jag tyckte förr, Att skolan skulle berätta för mej hur jag skulle tänka. Utan nu börjar skolans egna indviduella färg ta plats, inte säga hur du ska tänka utan Att du ska börja tänka, använd det här stora organet som sitter längst uppe på oss. Finns ju en anledning till varför. 
 
Nu har ju vi en regering som har sett till att vissa skoler e sämre än andra och vice verse. Men det blir ju så med en sån politik. En politik som har ett värdegrundintresse i konservativ samhällssyn- lagrat och gammalt. Ja då blir det ju ojämt. Men tänk vad vi egentigen kan om vi vill. Det gäller att prata om det, få oss att tänka, se klart och känna. 
 
Jag får ofta frågan om jag e anarkist även nu, och jag förstår varför vissa frågar eftersom jag tycker om anarkismen i allt men har kompromissat mej till att sålänge patriarkatet finns så bör en stat finnas. Rättvis sådan, Mest för att just sätta dit patriarkatet.
Meeen jag tackar feminismen, för min rösträtt och mitt värde. 
Och john stuart mill för att han e en av de första männen som vågade på sin tid jämföra kvinnoförtryck med rasismens strukturer och menade att det var samma sak, bara att det inte handlade om raser utan om kön. Första vågen feminism föddes från liberalismen. Där lika värde var viktigast i ett samhälle där vi alla ska stå som fria indvider tillsammans. 
 
Och min vän som sa att hen var korkad förr, Det tror jag ju fortfarande inte på.
 
Och nu har grannen slutat glo på porr
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

  • Lärare säger:

    varför syns inte mina kommentarer? Jag har kommenterat många gånger på din blogg och dom syns inte.
    Men ville bara skriva nu att du verkar så vettig!
    :)

    Svar: hejsan lärare!ja asså, jag måste godkänna kommentarerna innan och jag brukar glömma bort det ibland =S men jag har också godkänt nästan alla och det syns inte endå på kommentarsfältet. så.. vet att det var tekniska problem ibörjan av sommaren och i höstas nångång men nu verkar det funka igen.
    Tack! Du har ett grymt slitigt yrke men så viktigt (=
    Bönan

    2013-07-07 | 21:43:10
  • Lärare säger:

    oj nu svarade du snabbt haha
    okej, då förstår jag.
    tack själv, Jag har det bästa jobbet! :)

    Svar: =))
    Bönan

    2013-07-07 | 21:49:56

Kommentera inlägget här: