Århundradetsbrott.blogg.se

"And those who were seen dancing were thought to be insane by those who could not hear the music."

Han slår

Kategori: Allmänt

"E det ett hatbrott?"
Misshandeln mot den höggravida kvinnan i farsta en fredagskväll. Hon blev misshandlad tills hon blev medvetslös. Hon e höggravid, hon e kvinna och hon bär slöja. 
 
Vadå, e detta ett hatbrott? Ja. det e det.
 
"såna som du ska inte vara här"  

Det som jag finner motsägelsefullt i arga kränkta killar som representerar vithetsnormen e att grabbar som inte gillar invandrare prontar ofta och mycket på att invandarsnubbar har en taskig kvinnosyn, jag vet inte hur många gånger jag hört av olika killar på stan som e främlingsfientliga att "ja men du vet, dom tycker det e okej med att våldta sin fru för dom har det i sin religion" eller "kvinnor där har ju ingen rösträtt äns, dom har ingen talan och du tycker det e bra? vaffan, du försvarar såna typer! e det de du e feminist för" eller "ja i det här landet så ska kvinnor inte bära slöja, varför ska dom gömma sej? va? fattar dom det inte själva?? så jävla dumt!"
 
Nu ere såhär va, kränkta vita arga killar som hatar invandrare, hatar kvinnor också. Ni försöker förtvivlat vinna sympatier genom att säga att invandrakvinnor får ta skit av invandramän och göra det till en dom och vi fråga.. Dom flesta hatbrott mot invandrare och kvinnor begås av just - vithetsnormen. Det vill säga, Vit, heterosexuell och man. Rasismen mellan hudfärg och rasismen mellan kön utfärdas av män. 
 
Religionen ger jag blanka fan i, även om jag vet att tolkningar om religion gynnas av män för män (för det e män som tolkar).
Så det e inte jämställdt i religionen. Kunskapen och forskning visar på det. Men att gå ut en dag, och se en höggravid kvinna med slöja och känna att - henne ska jag fan slå sönder, hon ska veta att såna som hon inte ska vara här!  e rent Hat. Att vara så arg ch ge sej på en annan människa..Just där och då bevisar sej än en gång vithetsnormen att det spelar roll, allt spelar roll. Du ska inte ha slöja för du ska vara utan slöja och du ska inte vara brun utan du ska vara vit och du ska vara man.
 
Empati e svårt. Dom allra flesta människer fattar att man ger sej inte på en annan människa, framförallt inte en högggravid kvinna. Det slutar med en empatifrågesättning. 
 
Slöja har med stark rotad kultur och religion att göra. Nu e jag Ateist, så jag ifrågesätter ju detta med strukturer och religion, men med rätten att bära det man vill och se ut som man vill så vill jag genom solidariet bära slöja idag, för att visa att jag ska kunna ha slöja utan att bli kallad Såna som du ska inte vara här, eller bli misshandlad, eller bli hatad för jag e kvinna. 
 
tyvärr tillhör jag vithetsnomen så jag kommer bli skonad för det av arga kränkta killar. Men fortfarande hatad för jag e felkönad. 
 
Hur tacklar vi hatet? 
 
- med skarp kärlek och tydlig solidaritet.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: