Århundradetsbrott.blogg.se

"And those who were seen dancing were thought to be insane by those who could not hear the music."

L som eh, liberal?

Kategori: Allmänt

"När man e liberal e man kluven"  har gamla folkpartisten Gunnar Helen sagt. Jag antar att han inte var just liberal. Även om folkpartiet ska stå för en liberal politik, vilket dem inte gör. Frågar liberalerna så verkar dem allt annat än kluvna.

 "Liberalism (av latin liber, fri) är en samhällsåskådning och politisk ideologi med individens frihet som grundläggande värde."

 

" Liberalism kan dock allmänt sägas vara nära förbundet med individuell frihet, mänskliga rättigheter, yttrandefrihet och demokrati "

 

"Liberalism, att tänka framåt och vilja skapa utveckling och förändringar, revolution"

 

Jag skulle vilja påstå att om du blandar anarkism och demokrati så får du en liberalist!

Anarkismen präglas av tron på individualismen och att inte ha statsmakt över individer. Vi e alla jämlika och vi ska ha våra rättigheter, individens egenvärde framhöjs och en slags solidaritet skapas mellan medmännisker imellan. Normer och lagar ifrågasätts.

 Demokrati e rättigheter och rösträtt för folk. Jag kan ha en aning svårt för detta luddiga ord demokrati, av den anledningen att folk i grupp e viktigare än individen.

Exempel : 10 st individer ska komma fram till ett beslut mellan A och B. 6 st av individerna vill ha A och dem andra 4 individerna vill ha B. Eftersom det e mest Individer som röstat på A så blir det A som "vinner". Dem andra individerna som röstat på B blir nerröstade eftersom dem e inte lika många eller fler än A individerna. Så nu undrar jag... Räknas inte alla? även om det e en bunt som e större och mer än den andra bunten som råkar vara mindre och få, Räknas inte alla?

Demokrati tar där det som e störst och mest. jag får en känsla att Individen e inte viktigast utan folkmassan e. Vilket kan vara bra i dem vissa fall men endå tycker jag att jag som privatperson e minst lika viktig som en grupp folk.

 

Men samtidigt så står demokrati personligen för mej också för välfärd, välfärd e omsorg och omsorg e solidaritet. Jag e en stolt skattebetalare och bidrar gärna till mitt land och vår välfärd. Men individen och individualismen e det vackraste och nyttigaste som finns enligt mej. Att vi e olika gör oss lika. Rättvisa till mej och till min medmänniska brevid mej. 

Utan individualismen finns inte solidariteten och utan solidariteten finns inte individualismen. Dem behöver varann för att kunna vara sina bästa sidor. Även där behövs jämställdhet.

 

Nått jag blir lite smått galen på e folk som kallar sej liberala och i själva verket e dem konservativa. Finns ju såkallade "högerliberaler" som e tydligt blå i politik och i traditioner, såkallat äldre mental i samhällsordningen. Hur kan man kalla sej blå och liberal samtidigt när själva liberalismen står för individualism, förändring, framåtanda och solidaritet? Liberalism skriker ut Ett nytt sätt att tänka på, utveckling, tänka framåt, göra om, gör rätt. Lämna gamla mental och satsa på ja, nytänkade och revolution. 

Jag begriper inte logiken...

 

Nåväl. 

förövrigt vill jag tacka alla som vågar vara individer i ett samhälle där jag tycker maskiner styr mer än humaniteten.

och så vill jag tacka busschaffisen som var sjukt trevlig tidigare idag. 

 

morsning korsning!

 

 

 

 

 

 

Kommentarer

  • frankell säger:

    Internationellt sätt så står liberalismen för precis det du skriver. Den har ju betytt enormt mycket för omvärlden och mänskliga rättigheter. Det är lite halv fult att Sverige missuppfattat själva ordet. Fast så funkar ju politiker rent allmänt.

    Bra skrivet, jag gillar läsa dina texter :)

    Svar: Tack! =)
    Bönan

    2012-12-04 | 18:46:49

Kommentera inlägget här: