Århundradetsbrott.blogg.se

"And those who were seen dancing were thought to be insane by those who could not hear the music."

zlatans ballar , darth vaders charm & läskiga gräsätare

Kategori: Allmänt

Mina halsmandlar e stora som basketbollar eller som en vän sa till mej Lika stora som zlatans ballar.
Trevligt tänkte jag och fortsatte dricka mitt jävla kaffe som smakar vatten, varför e det så jobbigt att vara förkyld?
jag gör bokstavligt talat innan jag blitt förkyld vaaad som heeelst för att just slippa BLI FÖRKYLD! men endå på en natt så vakna jag upp och lät som darth vader och hade zlatans ballar i halsen, och senare på dagen när telefonen ringde och vännerna var i andra sidan luren så försökte jag charma och låta som mej själv men det var omöjligt. Hissen gick inte enda upp och tåget hade redan lämnat station. Jag var förlorad i zlatans balle och dartah vaders charm värld. 
 
Inte nog med det, mitt i min misär så blev jag och nåra andra bekanta påhoppade av en fanatisk vegetarian. Varför möter jag alltid hatande fanatsika veggisar eller blinda fanatiska religösa??? det e som dem suuugs till mej..!
Jag hade skrivit offentligt att jag tycker att vi som människer borde ta bättre vara på miljö och djur, klimtatet e viktigt att prioritera, för det du har på din tallrik e politik. Det E ju de. Istället för att se det bra med detta så blev det rama skriverier och rasande kommentarer. Jag vet, helt otroligt. Visst hade jag förstått om jag skrivit nått med "öhh hata djur, hata miljön, jag äter vad ja vill..blöö" okej. varsegod, hata. Men att bli påhoppad för man inte delar samma åsikter e band det kränkande som finns. Och löjligt. Till slut så blir det bara massa svamel om ditten och datten och man har tappat respekten för länge sen. 
 
Jag e en ekologisk typ. jag gillar ekologi, änglamark, kravmärkt, naturliga tillsatser. Äter inte lika mycket kött som jag gjorde förut pga jag e förbannad på köttkonsumtionen. Jag anser att vi konsumerar för mkt av det mesta och framförallt kött. MEN jag äter fortfarande kött ibland, och givetsvis då ekologiskt. Jag har både sett och blitt informerad av lantbrukare och miljömännsiker som arbetat i över 40 år med rättvisa för djur att det e en stor skilland på djur som lever eko och icke eko. Så om jag kan påverka med det så väljer jag givetvis eko. Det kan tyckas struligare att tillbe eko men det e de värt, både för djurens och miljöns skull. 
 
kruxet här var att gräsätaren hatade att jag och nåra till besvarade hens fråga om vaför vi gillar kött. Och nu e det så, när man ställer en ganska konkret fråga så får man oftast ett konkret svar. Jag var så uppriktig som jag kunde, för hen var så uppriktig mot mej.Man ska väl endå mötas rättvist?
Och svaret gillade inte hen. Det var tydligt. Det jag inte begriper e varför man ska sänka sej så lågt och attackera så hårt som det går, jag menar, min åsikt om gräsätare ändras ju inte direkt till det positiva. Förvisso känner jag två stycken som e goda vänner som e det och dem e varma och empatiska.Både mot djur och MÄNNISKER. Men faktiskt, dem flesta gräsätare har jag blitt påhoppad av utan som helst varning. Dem har inte känt mej, eller vet hur jag e som person utan bara bestämt sej för att hata direkt. Det e ju fruktansvärt! och jag tycker det e så synd. Jag e för frihet, jag vet att inte många djur inte har frihet men JAG e fortfarande för frihet, så att bli bemött av folk som redan bestämt sej för att håna och tala ner blir lixom bara fånigt. 
 
Jag kallar veggisen för gräsätarn eftersom gräsätarn kallar mej för köttätarn. För det e jag e i hens ögon. Gräsatarn har bestämt sej för det, hen ser inte att jag e miljökämpe som källsorterar, eller e med i djurrättsorganisationer, ständigt hjälper till och sprida budskap för mänskliga rättigheter, skriver om rätten för alla individer att ha sin sexualitet och bojkottar rasism och ställer mej upp för rättvisa mellan kvinner och män. Nej nej, allt det där e inte viktigt. Det e att jag föredrar att köpa ekologiskt kött som stör hen. Att jag tagit ett beslut om att jag tycker att värdet hos en individ e viktigt att bry sej och värna om vare sej du e djur eller människa. Innan slakt så ska det gå sjysst till. Att jag tydligt rasar mot djurplågeri och bestämt mej för att följa mina tankar och känsler kring detta stör gräsätarn. 
 
ja.. visst e det tragiskt på ett sätt. Men, som med alla andra på detta lilla jordklot så e vi alla olika. Både jag å gräsätarn bryr oss om djur egentligen på samma vis men endå inte. Man får ha en respekt gentemot varann. Även om det e svårt. Storhet e respekt. Tänk om jag hade vart en meega köttätare som alltid talat för kött och hatat alla som inte åt kött, betett mej pinsamt och uselt för folk som valt det dem tror på, gräsätare t.ex. Fyfan vilket jävla liv det hade blitt då mellan alla. hjälp. Tack och lov e det inte så.
 
hahaha jag orkar inte med fanatiker som hoppar på och vill mästra hit och dit. Och det e verkligen ingen ide när det kommer till mej. Jag vet precis vad jag tycker i dem här frågerna. Jag har vetat det sen jag var barn och alltid tyckt om mina ståndpunkter. Och visst e man bara människa och kan ångra sej om man skulle göra det, jag har sedan nått år tillbaka beundrat folk som e veganer och vegitarianer. Jag tycker det e bra och sunt.
Men jag gillar lika mycket folk som tänker på vad dem köper. Vilken butik dem väljer att stödja med sin plånbok när dem handlar råvaror. Ekologiskt för mej e logiskt. Älskar du kött så köp kött men betala då gärna med hjärtat och tänk på värdet av det djur, köp eko. Det e helt okej att slänga ut en 10 krona extra på ekokött. Jag tycker det.
 
Nu vet jag att vi e olika, det e helt okej. Man måste få vara det. Hen e bra på sitt sätt och jag på mitt. Jag tycker fortfarande att hen inte bara e en gräsätare utan människokämpe, feminist, djurvän dessutom. 
 
zlatans ballar och darth vaders charm e fortfarande påtaglig hos mej. 
 
 
 
 
Och att vi e olika, gör oss lika. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

  • Ann-Eli säger:

    God jul!

    Svar: God Jul! hoppas du har en bra dag nu =)
    Bönan

    2012-12-24 | 02:54:57

Kommentera inlägget här: