Århundradetsbrott.blogg.se

"And those who were seen dancing were thought to be insane by those who could not hear the music."

Det vet jag ingenting om

Kategori: Allmänt

Jag e min pappa. Its true,  jag hör redan pappa i mej. 
 
När jag växte upp så talade aldrig mina föräldrar om politik. Det fanns lixom inte på agendan "hur man fostrar sitt barn" med de.
 
Och när jag började intressera mig för samhällsfråger så vände jag ju mig till mina päron & dem svarade mest, speciellt min far : Det vet jag ingenting om , eller : ja, kanske e det så, inte vet jag.
Min mor, hon brukade springa ifrån mej när jag äns uttalade p:et i politik. Farsan hade iaf stubinen kvar och satt lugnt och fredligt och såg neutral ut.
 
Det var lixom hans grej och svar på allt som rörde samhället. Såhär kunde det se ut
 
- pappa, varför finns skatten?
- ja du, det e väl bra med skatt...eller?
-eh...ja vet inte, vad tycker du? jag frågar ju
-det vet jag ingenting om.
 
Det var hans sätt att vara neutral och lyckas med att inte prägla mej eller påverka på nå vis. Jag vet att han tycker man ska tänka själv kring saker och uppskatta sina egna reflektioner. Och han svar var alltid "Det vet jag ingenting om" eller "Det där har jag ingen åsikt om" eller "Det där får du själv tycka nått om eller tänka på, jag lägger ingen värdering uttalat i det"
 
Jag kan vara pappa upp i dagen ibland och jag kommer på mej själv säga just samma som han sagt till mej. På det sättet förstår jag vad han menar med prägel, han har ju trots allt lyckas prägla mej endå. Jag försöker också vara neutral och objektiv, vill att folk ska fatta själva.
Tänk om farsan hade vart uttalad kommunist eller ännu värre, Svergiedemokrat.Vad hade jag haft för åsikter idag då?
Det e så lätt att bli formad, inte minst av sina föräldrar, Det e en tanke som jag tycker alla föräldrar ska tänka på. Låt inte era barn ärva era åsikter, låt era barn uppfatta vad som e viktigt för dem. Samtidigt som samhället och det sociala gör sin del av kakan med sina påverkingar. 
Det blir en positiv tvingad situation Att man måste SJÄLV  lära sej om det vi lever i och fatta egna värderingar, Vad jag tycker e viktigt och varför. 
 
Nåja, för en tid sen så träffa jag en vän, vi prata lite politik och hen frågar "e det inte jävligt knäppt att dem snackar om att ha cannabis lagligt inom vissa delar i USA?" jag svarar milt men bestämt, Det vet jag ingenting om.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: