Århundradetsbrott.blogg.se

"And those who were seen dancing were thought to be insane by those who could not hear the music."

ståkkålm

Kategori: Allmänt

Fick höra av en polare som undrar varför jag skriver mycket med e i mina texter. Hen förstod inte varför jag simpelt inte skriver Är istället med e och Med istället för me.
Asså, jag kan börja med att förklara att jag e från stååkålm. Ståkkisar som jag e mer eller mindre inbitna på uttal och stavning med mycket e och å och vi sumpar lätt bokstaven d helt och hållet. Det blir så, jag uttalar likadant. Min familj e från ståkkålm och under hela min uppväxt har jag fått ärva deras tugg, alltså deras språk..iaf mycket av farsan.
 
Nånting jag kan bli irriterad på e ordet ersättning. Vissa säger ersättning med betoning på ä ibörjan, alltså ärsättning. DET E HELT FEL!!! man säger ERsättning med e. 
Eller mitt klassiska sms-krigs-konflikt jag hade med morsan för nått år sen.
Jag och morsan skulle ses och grappa en fika ute en dag och vi kom från olika håll båda två, så jag smsar morsan när jag e påväg till fiket
 
- tja! va eru? jag e på g!
 
får smssvar 
- VA?
 
smsar igen
- ja, vadå va? va eru nånstans??
 
Istället för att smsa tillbaka så ringer morsan upp och ska banne sej berätta att jag då inte kan hålla på att förvirra henne ord hon aldrig hört eller läst som eru??? "menade du ÄR DU , jahapp, du förstår, DÅ kan DU skriva just VART ÄR DU och inte eru, för sånt e bara skitsnack"
Det blev ett jävla liv OM ingenting i princip!! bara för morsan har nåra % från norrland som då och då dyker upp i läskiga hårda uttal som  ääääääää, rrrrrr och ööööö som "näääj, int skaaa du görrrrr så" eller "täääänk huuuurrr duuu prrrrrrraaataaaarrrr, prrrrraaat int dumhäätäärrrr" "varsch skaaa duuuu??"
Lixom.....va?!
även om morsan bott i ståkkålm i hundra år så kan hon när hon bli förbannad låta som en äkta kirunatyp och då håller man ba snattran. Så har det alltid vart. Kirunaspråket e ett tungt språk. Jag får rysningar av det. Hjälp!
 
Nu för tiden hajjar hon det mesta och struntar i att fråga vad saker och ting betyder. Hon har på nått vis gett upp kampen mot ren svensk stavning och uttal. hahaha vilket e skönt, palla skriva ÄR varje gång man ska skriva. Jag skriver som jag uttalar och som jag vill. 
 
Och varföööör stavar man inte soffa med å? det uttalas ju med å. Samma med Ståkkålm, ja menar, stockholm. Stooockhooolm säger man ju inte, man säger ju ståkkålm. Nått däremot man både stavar och uttalar samma e just ERSÄTTNING. mmhhmm!! så ere ba. 
 
Ville bara klara ut detta en gång för alla. lääär ju behöva göra det igen i framtiden för nått pucko som inte hajjar. Men för tillfället så ere såhär.
 
lördag idag, om nåra timmar träffa upp kvinner i mitt liv och bege oss på lite häng i förorten med bärs och snack. yeah!
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: