Århundradetsbrott.blogg.se

"And those who were seen dancing were thought to be insane by those who could not hear the music."

ere bara jag?

Kategori: Allmänt

ere bara jag eller ere inte roligt att Liam Norberg har blivit religös? eller han har ju vart det länge, det e bara jag som en sen i utveckligen att hajja det. Jag höll på att fnittra ihjäl mej när han för nåra veckor sen var med i SVTs debatt angående om elever ska få gå till kyrkan vid juletider. Där satt han och vråla ut "kärlek, KÄÄRLEEK, gud..." pluspoäng till SVT där, genast blev tv:n en mer betydande roll i mitt annars levande liv. 
 
Angående just kyrkans roll hos elever vid julen. Jag minns själv när jag som barn gick tillsammans med klassen till våran kyrka och sjöng massa julåtar vi hade övat på.
Det var jättemysigt och jag minns det med värme. Jag tycker lätt att barn ska få gå om både kyrkan och skola vill, uppträda(inget tvång) eller lyssna på jumusik. Det e roligt! Själv tyckte jag att det var en utflykt från fängelset (skolan), bara det hade ju sin charm, sen var det ju faktiskt mysigt med jullåtar. Alla var extra trevliga och snälla.
Men däremot tycker jag inte att någon präst ska tala om olika texter ur den heliga skrift. Där blir det en skillnad. Man gör en skillnad där.
Barn bryr sej inte om religion om vi vuxna inte talar om det för dem. Barn vill ha kul, men när man tar in religösa inslag medvetet och barn ska präglas att läsa ditten och datten om gud eller jesus. Nej. Där blir det inte sjysst längre..mot barnen. Låt dem själva bestämma när dem blir äldre. Låt paletten falla ner i deras takt med vad dem anser om religion, låt dem ha skojsigt och sjunga om julen och allt roligt som julen kan betyda barn men börja inte mala om biblen eller nån skrift. Det e inte rättvist.
 
Som Ateist kan jag ju enkelt meddela att julen har ingen alls betydande roll till religion för mej. Julen e oberoende från religion. Det e vad man gör den till. 
Så jag välkomnar friskt julen, med all kärlek.
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

  • Felicia säger:

    Håller helt med. Julen blir vad man gör den till. Fast ja är trött på stressen och att vi behöver debatter om barn ska få vara i kyrkan vid jul, låt barnen få välja själva. Tror på samma som du, det ska vara kul och kreativt.

    Besök gärna min blogg, har skrivit mycket om julen där
    Kram F

    Svar: Jo men å andra sidan ere bra med just såna debatter, det kan behövas luftas lite med åsikter kring detta. Jo jag har läst din blogg lite, du e ju också julnörd som jag =D

    kram
    Bönan

    2012-12-20 | 22:17:10
  • Niklas säger:

    Hahaha jag minns Liam Norberg väl, han är kultförklarad från 90talets stora filmklassiker ju ;)
    Och ja, klart ungarna ska till kyrkan men skit i föreläsningar om det religiösa.

    Svar: ja jo, precis. Kulten som blev kristen haha!exakt!
    hare gott
    Bönan

    2012-12-20 | 22:29:25
  • Agnes säger:

    Hej! Apropå eko... Detta säger Djurrättsalliansen. Vad tycker du om det?

    De som fortfarande, år 2012, väljer att ha julskinka på julbordet... Inga ord kan beskriva den egoismen (nej, det är inte bättre i Sverige och även "ekologiska" grisar får sina testiklar utslitna utan bedövning).

    Svar: Har du äns varit på dem flesta bondgårdar i Sverige? Om du hade lite allmänbildning om allt detta så skulle du veta att bönder och folk som jobbar på bondgårdar behandlar sina djur som familjemedlemmar, sen finns det alltid dem(som med allt annat) som skiter fullständigt i djuren och behandlar sedan därefter, tyvärr.
    Huh? Jag har ju skrivit om kyrkan och Liam Norberg här, jag tror du har vimsat till det lite nu =)
    men förövrigt så tycker jag Djurrättsalliansen e rätt bra.
    God jul och ät inge julskinka nu!

    Bönan

    2012-12-21 | 01:34:25

Kommentera inlägget här: