Århundradetsbrott.blogg.se

"And those who were seen dancing were thought to be insane by those who could not hear the music."

A. Einstein

Kategori: Allmänt

Einstein var märklig tycker jag "Fantasi e större än kunskap" .. Nää så kan man ju inte säga, makt e kunskap och vetenskap. Sund makt.
Tänk om man skulle ge fantasin makt...Hjälp!
 
Ett exempel på det e ju religiösa fundementalister som endast går efter sin övertygelse och inte efter fakta och vetenskap. Övertygelsen i detta e ju fantasin.
Nu kan man ju tolka detta som man vill och dra olika parareller, jag tänker såhär, men visst kan fantasi vara nått fint och kreativt också. 
Det där har nog med hur vi som indidvider e, jag har ju svårt för när man inte vill se verkligheten, realismen. Vetenskapen. Jag tycker inte man ska behöva fly in i en drömvärld av hubba bubba och bomull utan man skall kunna stå rakt med båda benen på verklighetens kalla golv. och e det för kallt så..Lägg ut en matta så blir det varmare. 
 
Och e inte verkligheten något av hurra för så...ja men se till och gör den bättre då. Våga se den för var den e och inte för vad den borde vara. Det e en skillnad mellan tanke och handling. Våga göra skillnad och Våga se skiten och säg till och ifrån. Peka på vad du inte e nöjd med och kämpa tillsammans med andra för att göra en förändring. Eller med dej själv..
 
Ordet förändring e ett laddat ord för mej. Jag blir lycklig i hela kroppen av att tänka på det.
 
Det finns hur många typer av tecken och statement som helst men egentligen bara två när man benar ut på det, Antingen e du för kraften som vill förändra och tänka framfåt eller så e du den sorten som vill bevara den äldre tanken och kraften.
 
Nytt möter gammalt och gammalt möter nytt.
Det behöver inte bli ett slut.
Det behöver bli en förändring.
 
Folk tycker redan att det har hänt en massa förändringar, men dem ser bara till ytan och material. Jag kan fortfarande känna av ett visst 1700-tals mental i vårt land och runt omkring.  Vi har gamla regler och tankar kvar inpräntade i våra annars intellektuella hjärner. 
När ska vi lära oss att vi måste förändra våra sinnen och inte naturen?
Tiden förändras. Gör den? Jag tycker tiden e likadan. Våra miljöer förändras men tid och människa e likadan. Det e ju det som e så tråkigt. Nästan hopplöst...
 
Nihilisten i mej konfronterar men individualisten säger att utvecklingen e värt att vänta på. 
realisten säger att jag måste ge för att få ta och cynikern suckar bara och kallar mej för naiv.
 
jahapp.
 
Jag vill ha en förändring NU
 och fantasin e verkligen INTE större än kunskap, herr Einstein
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

  • Frankell säger:

    Vill vi ha en gammal värld eller vill vi ha en ny värld?
    Lyssna på alla även cynikern fast förändring blir det nog, ett nytt år och en ny tid enligt heliga skrifter, och då talar jag inte om Religion :)


    Svar: En ny värld tack!Jag lyssnar på det mesta som jag tycker verkar vara förnuftigt och medmänskligt.
    Och religion e inte känt som det direkt..
    Vi får vara med och jobba för den nya tiden!
    Bönan

    2012-12-28 | 11:01:08
  • Niklas säger:

    Bra skrivet!

    2012-12-30 | 19:55:21

Kommentera inlägget här: